اسکنر کارت ملی یک دستگاه است که برای اسکن و خواندن اطلاعات موجود در کارت ملی استفاده می‌شود. این اسکنر قادر است اطلاعات شخصی مانند نام، نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد و سایر اطلاعات موجود در کارت ملی را تشخیص و به کاربر ارائه دهد.

جهت خواندن اطلاعات کارت ملی دو روش وجود دارد :

روش اول استفاده از چیست خوان کارت ملی یا ریدر کارت ملی هوشمند است ، این ریدر قابلیت این را دارد اطلاعات هویتی فرد را به صورت آفلاین و بدون نیاز به اتصال شبکه ثبت احوال ، در اختیار شما قرار دهد . این اطلاعات شامل اطلاعات هویتی ، اطلاعات تکمیلی و همچنین تصویر با کیفیت شخص را شامل می شود .

جهت استفاده از روش اول و ریدر کارت ملی هوشمند شما باید فایل های SDK و مجوز ثبت احوال را داشته باشید . همچنین هر کارت ملی هوشمند دارای یک رمز ورود است که به صورت پیش فرض چهار رقم آخر کدملی تعریف شده است . جهت خواندن اطلاعات چیپ کارت ملی هوشمند وارد کردن رمز آن الزامی است .

در روش دوم خواندن اطلاعات کارت ملی هوشمند ، به صورت اسکن کارت و به روش تبدیل عکس به متن یا OCR انجام میشود ، در این روش شما نیاز به هیچگونه فایل و یا مجوز از ثبت احوال ندارید و همچنین نیازی به وارد کردن رمز کارت ملی هوشمند نیست .

در این روش ، نام و نام خانوادگی ، تاریخ تولد ، نام پدر و عکس روی کارت ملی خوانده و به صورت خودکار در نرم افزار تشخیص چهره و نرم افزار حراست و یا هر نرم افزار دیگری قرار میگیرد .

روش دوم و روش OCR معمول ترین و رایج ترین روش خواندن اطلاعات کارت ملی هوشمند است .

روش سومی هم برای خواندن اطلاعات کارت ملی وجود دارد .

این روش مختص سازمان های دولتی است که با ثبت احوال تفاهم نامه امضا کرده اند و همچنین در سازمان خود ، بستر شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترانت را دارند ، چرا که شبکه هویتی ثبت احوال بر روی اینترنت سرویس نمیدهد .

در این روش بدون نیاز به اسکنر ارت ملی هوشمند و یا ریدر کارت ملی هوشمند میتوان به اطلاعات هویتی افراد دست پیدا کرد .

با استفاده از این دستگاه، می‌توانید اطلاعات کارت ملی را به راحتی و با سرعت بالا دریافت کنید . از آنها برای موارد مختلفی مانند ثبت نام ، شناسایی مشتریان یا احراز هویت استفاده کنید. برخی از اسکنرهای کارت ملی به صورت سخت‌افزاری و قابل نصب بر روی کامپیوترها و دستگاه‌های دیگر هستند . در حالی که برخی از نرم‌افزارها امکان اسکن و خواندن اطلاعات کارت ملی را با استفاده از دوربین موجود در گوشی‌های هوشمند فراهم می‌کنند.