نرم افزار تشخیص چهره و تشخیص هویت به چند روش مختلف کار میکند ، یکی از این روش ها اتصال به دوربین های مداربسته می باشد . نرم افزار به دوربین مداربسته متصل شده و چهره افرادی که از مقابل دوربین تردد میکنند را اسکن میکند ، در صورتی که فرد یا افراد در بانک اطلاعاتی نرم افزار وجود داشته باشد مشخصات فرد و همچنین تاریخ و ساعت تردد به همراه مکان تردد را در نرم افزار ثبت میکند و وارد مرحله ارزیابی می شود . درصورت عدم شناسایی فرد وارد مرحله بررسی بالاتر میشود .

در مرحله بررسی بالاتر در صورت اتصال به سیستم ثبت احوال و یا اتصال به اسکنر کارت ملی هوشمند یا اسکنر کارت ملی قدیمی ، چهره فرد ناشناس در این مرحله شناسایی می شود و نرم افزار وارد مرحله ارزیابی میشود . در صورت عدم شناسایی فرد ، چهره به عنوان فرد ناشناس به همراه تاریخ و ساعت تردد همچنین دفعات تردد و مکان تردد در نرم افزار برای گزارش گیری ثبت میگردد . در این مرحله نرم افزار وارد مرحله ارزیابی میگردد .

در مرحله ارزیابی ، نرم افزار تشخیص چهره و تشخیص هویت شخص را ارزیابی میکند ، این که این فرد خواه شناسایی شده خواه ناشناس آیا مجوزهای لازم را دارد یا خیر ؟ اینکه این شخص آیا قبلا در لیست سیاه نرم افزار وارد شده است ؟ آیا اجازه ورود را دارد ؟ اگر اجازه ورود را دارد در چه تاریخ هایی ، در چه روزهایی ، در چه ساعاتی و در چه مکان ها و دوربین هایی ؟ در صورت شناسایی فرد مجاز چه اقدامی انجام دهد ؟ درب را باز یا بسته کند ؟ در صورت شناسایی فرد ناشناس چه اقدامی انجام دهد ؟ آژیر هشداری را روشن کند ؟ با شخص خاصی تماس بگیرد ؟ یا به شخصی پیامک ارسال کند ؟ با مرکز فوریت های پلیسی 110 تماس بگیرد ؟ لامپی را روشن کند یا دستگاهی را خاموش کند ؟